pondělí 5. září 2011

SLADKÉ A PŘITOM BEZ VÝČITEK... ?

Beru svoji sportovní tašku, ve které už mám ze včerejška dopředu připravené věci do fitka a vyrážím. Už cestou po schodech sahám do boční kapsy a tahám z ní tyčinku. Mňam. Těším se na ni pomalu celý den. Není to totiž ledajaká tyčinka, ale tyčinka přímo nabitá proteiny. I když se musím přiznat, že hlavním důvodem mého těšení je přeci jenom možnost zamlsat si.



Proteinových tyčinek je na našem trhu více a více. Můžeme si je zakoupit v lékárnách, specializovaných prodejnách, ve fitcentrech či třeba online na internetu. A já je mám jednoduše ráda. Ovšem není tyčinka jako tyčinka! Kromě obsahu bílkovin, který by měl být co nejvyšší, také sleduji množství cukrů, kterých by tam mělo být zase na druhou stranu co nejméně. Přeci jenom si udržuji svou váhu nebo řekněme, že se snažím nic nepřibrat, abych pak nemusela nic shazovat, což je daleko těžší. Proto si vybírám proteinovku skromnější na cukry. Já už mám své favority vybrané podle deklarovaného nutričního složení a samozřejmě dle chuti. Nebudu přeci jíst, co mi nechutná. Ve složení tyčinky se nejprve musí porovnat poměr bílkovin a sacharidů. Ten by měl být nejlépe 1:1. Je-li sacharidů dvakrát více, tyčinka má u mě stopku. Co se týká obsahu tuku, ten by se měl nejlépe pohybovat okolo 11-15 g/100 g. Jsou ale i takové, které tuku obsahují kolem 20 g. Nejdůležitější ovšem je, aby tyčinka byla prostá na tzv. trans-mastné kyseliny. Ty jsou rizikovým faktorem pro rozvoj aterosklerózy, v překladu ucpávání cév tuky. U zahraničních výrobců se s trans nesetkáme. Někteří naši čeští výrobci používají do tyčinek ztužené rostlinné tuky, jež mohou být potencionálním zdrojem těchto nezdravých kyselin.
Svou tyčinku jsem rozbalila a zakousla se. Přesně, co potřebuji. Je už čas na svačinu a já nestíhám.  Moc dobře totiž vím, že v pravidelném režimu stravování a v malém obsahu sacharidů je krása (štíhlá postava). Když si jednu ze svačin nestíhám připravit nebo jednodušeji v mém případě, mám ráda sladké., je proteinová tyčinka naprosto ideální řešení. Dalším případem jsou takové ty společenské situace, jako například u mě konference, kde není příliš vhodné objevit se s kelímkem jogurtu v ruce. V žádném případě ale nechci své tělo i svou mysl trápit hlady, protože moc dobře vím, že posléze bych toho snědla daleko víc. To mám natolik dobře vyzkoušené, že bych to mohla klidně nazvat pravidlem. Proteinová tyčinka nezpůsobí tolik rozruchu, pohodlně se vejde do kabelky a je tak vždy po ruce. A protože je v ní vysoké zastoupení bílkovin, tyčinka nasytí na delší dobu a nezvýší hladinu krevního cukru příliš vysoko - tak jako je tomu u běžných cukrovinek či, světe div se, u müsli tyčinek. Ano, ty obsahují jen velké množství cukrů a skoro žádnou bílkovinu. A navíc pokud jsou s polevou, tak obsahují často trans-mastné kyseliny. Ruku na srdce, když vezmeme jen cenu, za kterou se prodávají, bude v nich něco zdravého? Vždyť zdraví něco stojí…No a já přeci chci svému tělu dopřát to nejlepší.
Kdybych to měla shrnout, tak ze všeho nejdůležitější je sledovat nutriční složení tyčinek ale třeba i gramáž jedné tyčinky. O tom jsem se ještě nezmínila. Výrobci nabízí škálu tyčinek od 35 g po 100 g. Pokud si vyberete stogramovku, na svačinu vystačí půlka. Můžete ji sníst i celou, jestliže jí budete nahrazovat například oběd. Rozhodně je dobré vybírat si tyčinky bez ztužených rostlinných tuků. A  protože se jedná o konvenční potravinu, stačí si proteinovku dávat dvakrát či třikrát týdně. Třeba zrovna ve dnech, kdy cvičíte. A je jedno, jestli před tréninkem či po něm. Výrobci nicméně většinou povolují jednu až dvě tyčinky za den. To už ale nechám na vás.

Již brzo se můžete těšit na článek, ve kterém Vám přinesu srovnání několika vybraných tyčinek zastoupených na našem trhu. A protože je třeba vyzkoušet i chuť a jiné senzorické atributy, budete moci tyčinky v Ladies fit club ochutnat i Vy samy a podělit se s námi o svůj názor.


Ing.Sandra Ličková alias LiSa
                                                                                                       













Žádné komentáře:

Okomentovat