středa 12. října 2011

PODZIMNÍ HOVĚZÍ MIX

Mám kamaráda, který v Brně otevřel farmářskou prodejnu Sklizeno, ve které prodává to, čemu říkáme "opravdové jídlo". Maso, zeleninu, mléčné výrobky, ale i třeba pivo a mošty od farmářů a maloproducentů, kteří si dávají záležet na tom, co uvedou na trh. Dostala jsem od něj pár dobrot, mezi kterými byl i balíček bio hovězích kostek z biofarmy v Sasově u Jihlavy, kde se ke zvířatům chovají zvlášť šetrným způsobem a taky patizon. Nejdřív jsem nevěděla, co s patizonem a pak jsem se rozhodla spojit vynikající maso se zdravým patizonem a navíc přidala další zeleninu a podzimní suroviny, tedy dýni, kořenovou zeleninu a rajčata. Co z toho vzniklo? Výborný mix hovězího a zeleniny, podobný guláši s podstatně nižším obsahem tuku. Vydatné, ale zdravé jídlo, které s vhodně zvolenou přílohou (třeba bulgur nebo celozrnné těstoviny) můžete zařadit i do redukčního jídelníčku.

Na přípravu budete potřebovat:
hovězí maso - třeba kližku nebo ossobuco, které koupíte na trzích
patizon
dýni - hokkaido, máslovou nebo i jinou podle chuti a nabídky
pár rajčat, ev. konzervovaná rajčata
mrkev
celer
petržel
cibuli
hovězí nebo zeleninový vývar (tak 0,2 l na porci)
sůl, pepř, tymián, rozmarýn nebo jiné koření
trochu olivového oleje

Záměrně neuvádím množství, můžete si recept přizpůsobit podle počtu strávníků, na osobu počítejte cca. 100-150 g masa a stejné množství zeleniny.

Postup:
Stejně jako při přípravě guláše jsem začala cibulí, kterou jsem dohněda smažila na troše olivového oleje, přidala kořenovou zeleninu a k tomu maso, které jsem nechala zatáhnout vedle na pánvi, aby se spolu se zeleninou nezačalo dusit, pak jsem do směsi přidala pokrájená rajčata a zalila hovězím vývarem. Ráda vařím hovězí na malém plameni dlouho, až je úplně měkké, takže klidně 4 hodiny. Když dáte na hrnec pokličku a stáhnete plamen, nemusíte si toho vůbec všímat a dokonce si můžete jít i zacvičit jako jsem to udělala já. Ani ne hodinu před koncem vaření jsem do hrnce přidala dýni a patizon nakrájené na kostky. Dýně i patizon nepotřebují vařit nijak zvlášť dlouho, takže je opravdu přidejte až ke konci, aby se úplně nerozvařily. Občas obsah hrnce zkontrolujte a případně přilijte trochu vývaru. Dochuťte solí, pepřem a kořením, které máte rády. Mně k tomu výborně pasuje třeba tymián. Počítejte s tím, že sůl budete mít už ve vývaru, takže je dobré dochucovat až ke konci vaření To je celé. Pokud vám připadá neúnosné vařit jídlo takhle dlouho, můžete samozřejmě sáhnout po papiňáku, ale přijdete tím o spoustu zajímavých chutí, které vyniknou pomalým vařením.

A všimly jste si, že u Anděla hned na kraji Štefánikové otevřeli farmářskou prodejnu Chuťovka? Ještě jsem tam nestihla zajít, ale jsem zvědavá. Venku na tabuli inzerují právě i maso, tak co kdybyste vyrazily na nákup surovin zrovna tam?

Dejte vědět, jestli nákup v Chuťovce stojí za to.

Klára

Žádné komentáře:

Okomentovat